روش مطالعه فلسفه و منطق

 

فلسفه و منطق یکی از  دروس مهم و پرچالش دانش آموزان رشته انسانی می باشد  شاید در نگاه اورد چنین فکر کنید که این درس درسی حفظی است اما پس از دقت به مطالب مختلف و سوالات کنکور های سراسری پی خواهید برد که این درس شامل قسمت های مختلفی است که هریک نیازمند روش مطالعه خاص خود می باشند .

در کنکور از 3 کتاب:  فلسفه و منطق پایه سوم و فلسفه پیش دانشگاهی سوال طرح می شود .

در بخش اول این مقاله به روش مطالعه و در بخش دوم به بودجه بندی های درس فلسقه و منطق در کنکور می پردازیم : 

1_روش مطالعه 

الف ) روش مطالعه درس منطق :

این درس ترکیبی از مباحث حفظی و مفهومی است . هنگام مطالعه این درس از پاورقی ها و جزئیات متن نیز غافل نشوید . در این دروس مرور تکرار می تواند بسیار مفید واقع شود . 

پس از تست زنی حتما پاسخنامه تشریحی را به دقت بررسی کنید و رد گزینه ها را با جزئیات مطالعه کنید . 

مطالب درس منطق به صورت پیوسته به یکدیگر مرتبط هستند پس از هیچ یک از قسمت های کتاب درسی نباید غافل شوید چرا که ممکن است در یادگیری مباحث بعدی با مشکل مواجه شوید . پس پیشنهاد می شود پیش از شروع درس جدید حتما مطالب درس پیش را مرور کنید . 

خلاصه نویسی و استفاده از دسته بندی می تواند بسیار به یادگیری و ماندگاری این درس در ذهنتان کمک کند. (هنگام  خلاصه نویسی و شفاف‌سازی متن فراموش نشود ) در کنار این ها بررسی تست کنکور سال های اخیر  نیز می تواند شما را با قسمت  های مهم و پر اهمیت کتاب آشنا کند. پس از بررسی تست های تالیفی و تست کنکور سال های گذشته به نکات مهمی در حل تست با آن ها رو به رو می شوید را در دفتر خلاصه نویسی خود یادداشت کنید. به طور کلی برای مطالعه درس منطق مراحل زیر باید طی کنید :

1_مطالعه روزنامه وار 

در گام اول مطالعه درس منطق می بایست یک نگاه سطحی و روزنامه وار به متن کتاب بیندازید به هدف که مغز شما یک آشنایی با موضوع مورد مطالعه پیدا کند .

2_ مطالعه دقیق 

در این مرحله شما باید متن کتاب را با دقت مطالعه کنید و پس از مطالعه هرقسمت درکی که  از آن داشته اید را برای خود بازگو کنید. توجه کنید که در این مرحله باید هنگام مطالعه قسمت های مهمی و تست خیز را در دفتر خود یادداشت کنید . 

3_ تست زنی 

در این مرحله شما باید به سراغ حل تست از کتاب های کمک درسی و تست های کنکور بروید و نکاتی که در تست ها با آن ها مواجح می شوید  را یادداشت برداری کنید و همچنین تست های مهم و نکته دار را علامت گذاری کنید . 

در مورد تاریخ فلسفه یونان باستان و سرگذشت سوفسطائیان و فلاسفه قدیم رو به شکل داستان یا روزنامه مطالعه کنید سپس فلسفه آخر رو مطالعه کنید بعد از تمرین بسیار زیاد تست بزنید مهمترین کتاب در فلسفه، فلسفه سال آخر می باشد. که بخش های تاریخی آن روزنامه ای و بخش های فلسفی با تمرین و تکرار زیاد قابل فراگیری است.

 

فلسفه و منطق

ب ) روش مطالعه درس منطق :

از این درس در کنکور از دو پایه یازدهم و دوازدهم سوال طرح می شود. 

در پایه یازدهم این درس بیشتر اساس حفظی دارد و تنها راه یادگیری تکرار و مرور است . خلاصه نویسی نیز در این درس نیز می تواند مفید باشد . بررسی سوالات کنکور نیز در برنامه خود قرار دهید . 

در پایه دوازدهم فلسفه جنبه مفهومی تری پیدا می کند و نیازمند دقت و تمرکز بیشتری برای یادگیری است . و جزئیات را باید در این پایه حتما جدی بگیرید . 

در مورد تاریخ فلسفه یونان باستان و سرگذشت سوفسطائیان و فلاسفه قدیم رو به شکل داستان یا روزنامه مطالعه کنید به این شکل مطالب به شکل بهتری در ذهن شما باقی می ماند .  مهمترین کتاب در فلسفه، فلسفه سال آخر می باشد. که بخش های تاریخی آن روزنامه ای و بخش های فلسفی با تمرین و تکرار زیاد قابل فراگیری است.

 

روش خواندن فلسفه و منطق
روش مطالعه  فلسفه و منطق

2_ بودجه بندی 

 

در کنکور سراسری درس فلسفه و منطق دارای ۲۵ سال می باشد که دانش آموزان باید آن را در ۲۵ دقیقه پاسخ دهند. که بودجه بندی مباحث مختلف آن در کنکور مطابق جداول زیر می باشد :

بودجه بندی درس منطق 

 
بودجه بندی منطق


بودجه بندی منطق

 

 

بودجه بندی درس فلسفه

فلسفه دوازدهم

 

مبحث زیر مبحث تعداد سوال
  فلسفه چیست 1
  فلسفه چیست 2 1
معنا و قلمرو فلسفه فلسفه چیست 3 1
  آغاز فلسفه
  شهید راه حکمت 1
نخستین فلاسفه یونان گوهر های اصیل و جاودانه 1
  اندیشمندانی منظم و موشکاف 1

فلسفه یازدهم 

 

مبحث

زیر مبحث

تعداد سوال

کلیات

کلیات 1

حکمت منشا

کلیات2

حکمت اشراق

مبانی حکمت مشاء 1

1

جریان های فکری عالم اسلام

مبانی حکمت مشاء 2

1

 

نمابند گانمکتب مشاء 1

 

نمابند گانمکتب مشاء 2

1

 

افول حکمت مشاء

1

حکمت متعالیه

حکمت اشراق

1

 

جریان های فکری عالم اسلام

1

 

صدرالمنالهین

1

فلاسفه ی مسلمان معاصر

مبانی حکمت متعالیه

1

 

حکمای معاصر

1

 

حیات فرهنگی

1

بودجه بندی فلسفه دوازدهم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.