گفت و گو بارتبه 1 منطقه 3 کنکور تجربی99محمد طاها سالاری

 

محمد طاها سالاری رتبه 1 منطقه 3 کنکور تجربی 99

 

محمد طاها سالاری بیان کرد :

 

پدرم معاون اداره ثبت اسناد و املاک است و لیسانس حقوق قضایی دارد.
مادرم دبیر ادبیات است و دارای لیسانس ادبیات فارسی.

من در مدرسه علامه حلی متوسطه اول و علامه حلی متوسطه دوم تحصیل کردم.

به نظر خودم به طور کلی انسانی با اراده و پرتلاش هستم. زیرا از همان دوران دبستان نیز کوشا بودم و سعی می کردم جزو دانش اموزان برتر کلاس و مدرسه باشم.

در مسابقات ریاضیات ذهنی (UCMAS) توانستم مقام دوم جهان را کسب کنم ( کلاس هشتم ) . در مسابقه شهر ریاضی در پایه نهم گروهمان مقام اول شهرستان را کسب کرد. در سال دهم در مرحله اول المپیاد ریاضی پذیرفته شدم.

تغییر و افزایش منابع به همراه افزایش ساعت مطالعه نیز از جمله عوامل موثر پیشرفت من بوده است.

روش مطالعه محمد طاها سالاری در دروس مختلف

نقاط قوت من در آزمون ها ریاضی و شیمی بوده است.

ریاضی

در درس ریاضی پایه قوی­ای داشتم. دلیل ان هم این بود که در راهنمایی به صورت خودجوش برای ان تست کار میکردم و به ان علاقه داشته ام.

در دبیرستان هم اول به سراغ درسنامه کمک درسی می رفتم و غالبا اصل مطلب را متوجه می شدم .در مواردی که متوجه نمی شدم به سراغ کتاب درسی می رفتم و از اساس شروع می کردم. بعد از درسنامه به سراغ تست ها می رفتم و به صورت اموزشی تست ها را به صورت تک به تک یا به صورت بسته ای می زدم.

تست های نکته دار ، سخت ، نزده ، غلط و باحال را نشان دار می کردم و در دوران مرور به حل دوباره ان تست ها می پرداختم.

شیمی

در شیمی از نظر من کتاب درسی به شدت اهمیت دارد.

در ابتدا کتاب درسی را به دقت مطالعه می کردم و همه فعالیت ها و کار در کلاس ها را تکمیل می کردم. بعد به سراغ درسنامه کمک درسی می رفتم و نکاتی که وجود داشت را در کتاب یادداشت می کردم. در ادامه به سراغ حل تست ها به صورت اموزشی می رفتم و نکات اضافه ای که نفهمیده بودم را در کتاب یادداشت می کردم.

در حل مسائل سعی می کردم راه حل خود را پیدا کنم و در سال دوازدهم مسائل دهم و یازدهم را به روش های خودم انجام می دادم .در مسائل راه حل خاصی وجود ندارد مگر تمرین زیاد و حل تست های متنوع.

در مسائل خواندنی و مفهومی نیز کتاب درسی و نکاتی که از ان استخراج می شوند اولویت دارد.

عربی

نقاط ضعف من دروس عربی و ادبیات بودند.

در درس عربی در سال دهم نوسان زیادی داشتم. به طوری که درصدم حتی به 30 درصد هم می رسید.

در سال یازدهم منبعم را تغییر داده و ساعت مطالعه را افزایش و درصدم ثبات بیشتری پیدا کرده و میانگین درصدم حدود 80 بوده است.

در سال دوازدهم به سراغ منابع پیشرفته تر رفتم و نکته نویسی را در درس عربی شروع کردم که بسیار مفید بوده و باعث شده عربی نقطه قوت دروس عمومی ام شود.

در عربی کلمات نقش نسبتا مهمی دارند و باید ان ها را مرور کرد. در ترجمه حل تست های دشوار اهمیت زیادی دارد. در قواعد یادگیری نکات و به کار گیری ان ها مهم است و حل تست های ایده ای می تواند کمک کننده باشد. زیرا تست های قواعد کنکور معمولا با ایده های جدید همراه هستند. در درک مطلب تمرین زیاد اهمیت دارد و من دو کتاب کار را برای ان کار کرده ام.

ادبیات

درس ادبیات چالشی ترین درس من در هر 3 پایه بوده است. به طوری که تا اواخر سال دوازدهم به ثبات نرسید.

میانگین درصد من در ادبیات در سال یازدهم حدود 65 درصد بود و نوسان زیادی داشت.

مطالعه جدی ام از تابستان سال دوازدهم شروع شد و سعی کردم در کنار تست درس به درس به مطالعه موضوعی نیز بپردازم و قرابت را اساس کار قرار دادم.

دوتا از کار هایی که کمک زیادی به ادبیات من کرد خواندن ابیات بسیار زیاد در زمینه های مختلف و یادگیری نحوه صحیح بیت خوانی بود.

مباحثی مانند ارایه و دستور را با خواندن درسنامه و تست نسبتا زیاد پیش بردم.

در املا به مطالعه واژه های هم اوا و زنجیره های املایی پرداختم و از خرداد 99 شروع به حل تست های جامع املا کردم. در لغت و تاریخ ادبیات تست کار نمی کردم و فقط به مطالعه مطالب کتاب درسی می پرداختم.

منابع مطالعاتی

در هر 3 پایه از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردم.

دلایل مختلفی داشتم که یکی از ان ها اگاهی دقیق از وضعیت هفته بود. افزایش ساعت مطالعه نیز از مزایای دفتر برنامه ریزی است.

در سال دوازدهم از یک روش شخصی سازی شده استفاده می کردم. همه ساعت های مطالعه خود را بر روی یک برگه می نوشتم. نتیجه این کار این بود که می دانستم وقت هایم در چه زمان هایی از روز تلف می شود و با کم کردن ان ها به افزایش ساعت مطالعه منجر شد.

در سال یازدهم از کتاب های آبی در درس های ریاضی فیزیک شیمی و زیست استفاده کردم. در سال دوازدهم از آبی کنکور ادبیات استفاده کردم.

برای من بهترین کتاب ادبیات و فیزیک بود. ادبیات به صورت پیمانه ای بود و توانایی انتخاب داشت و همچنین تست های استانداردی داشت.به نظر من در فیزیک هم کتاب از سطح خوبی برخوردار بوده و بعضا ایده های جدیدی داشت که به من کمک می کرد.

در سال دهم از سه سطحی زیست و شیمی استفاده کردم.

در سال یازدهم از سه سطحی در دروس ریاضی زیست فیزیک و شیمی استفاده کردم.

همچنین در سال دوازدهم از کتاب سه سطحی در دروس دین و زندگی دهم و یازدهم و عربی یازدهم و ادبیات دهم و یازدهم استفاده کردم.

کتاب های سه سطحی سطح بالایی دارند و حجم کمی دارند پس برای دوران جمع بندی مناسب هستند. همچنین مشخص نبودن مبحث خاص در هر فصل باعث می شود که تسلط به چالش کشیده شود.

 

نقش اولیا

والدین من در تحصیلم نقش پررنگی داشته اند و همیشه از من حمایت می کردند.

هر موقع کتابی را می خواستم در کوتاه ترین زمان برایم فراهم می کردند.

والدینم محیط خانه را برایم ساکت و ارام کرده بودند که به درس خواندنم کمک زیادی می کرد. اگر در آزمونی افت تراز داشتم هیچ گاه سرزنش نمی کردند و می گفتند که اشکالی ندارد و می توانی در ازمون بعد جبران کنی.

به هر حال برای هر فرد ازمون بد نیز پیش می اید. به لطف تربیت پدر و مادر در برنامه ریزی مستقل بوده ام.

دوست دارم همینجا از پدر و مادرم عمیقا تشکر کنم که هر چه از دستشان بر می امد برای موفقیت من انجام دادند.

تجربه روز کنکور

 

تقریبا یک روز معمولی و البته پرانگیزه بود.

خب سختی سوالات به طبع خودش کمی باعث شد من برنامه خود را تغییر بدهم و به جای دقت بیشتر به سرعت بیشتر اهمیت بدهم.

در آن روز انگیزه و انرژی زیادی داشتم و سعی کردم تمام توان خود را پیاده کنم.

در مدیریت زمان استراتژی بازگشت برای من موثر تر بود. زیرا تعداد سوالات نزده زیادی در دور اول داشتم و سعی کردم زمان قابل توجهی را برای اخر ذخیره کنم که به سوالات نزده بپردازم.

در دروس عمومی حدود 5 دقیقه در اخر وقت اضافه اوردم که سوال نزده ای نمانده بود و در آن به مرور فارسی و تصحیح یک سوال عربی پرداختم.

در دروس اختصاصی حدود 1 ساعت وقت بازگشت به سوالات نزده داشتم که بسیار مفید بود.

در دروس عمومی ابتدا به سراغ عربی سپس دینی و سپس به سراغ زبان رفتم. بعد از این سه درس به سراغ نزده های این سه درس رفتم. بعد از نزده ها هم به سراغ درس ادبیات رفتم.

در دروس اختصاصی به ترتیب دفترچه جواب می دادم و هیچ انتخاب دیگری نداشتم. در زمان بازگشتی ابتدا به زیست و سپس به صورت تقریبا متوالی به سه درس دیگر مراجعه کردم.

در اینجا دوست دارم از همه کادر مدرسه به خصوص مدیر ( اقای قاسم تاجیک ) و معاون های مدرسه تشکر ویژه ای کنم که در هر سه سال و به ویژه در سال اخر به من کمک زیادی را کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.