علی چیت ساز رتبه 8 کنکور تجربی
علی چیت ساز رتبه 8 کنکور تجربی 99
جدیت در درس خواندن
من مسلما از روز اول با این شدت درس نمیخواندم.
از دبستان هیچوقت بهترین دانشآموز نبودم، اما همیشه جزو دانشآموزان خوب بودم. دلیلش هم این بود که قبلا به اندازهی الان برای درس خواندن اشتیاق و انگیزه نداشتم.
در دورهی دبستان صرفا برای مدرسه درس میخواندم و به خاطر نوع درس خواندنم، توقع بالایی هم برای موفقیت نداشتم. تقریبا درس خواندنم بی هدف و از روی وظیفه بود.
حتی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هم در پایهی ششم پذیرفته نشدم و به مدرسهی امام رضا (ع) رفتم.
نقطه عطف مطالعاتی
تابستان پیش از ورود به پایهی هشتم از طرف مدرسه برای ما کلاسهایی برگزار شد که من هم شرکت کردم.
یکی از اتفاقاتی که تا حد زیادی توانست روش درس خواندنم را تغییر بدهد این بود که در کلاس ریاضی، دبیرمان یکی از سوالات هندسهی المپیاد ریاضی را برای ما نوشتند و از ما خواستند آن را اثبات کنیم. تا قبل از آن همیشه عادت داشتم در چارچوب کتاب، درس بخوانم و قصدی هم برای شرکت کردن در المپیاد و مطالعهی فراتر از کتاب نداشتم.
مسئله از طریق برهان خلف حل میشد و حتی از دانشآموزان دوازدهم تجربی انتظار نمیرود بتوانند آن سوال را حل کنند و برای من که کلاس هشتم بودم خیلی دشوار بود. اما در حدود سه ساعت روی آن سوال فکر کردم و توانستم اثباتش کنم.
قبلا سابقه نداشت تا این حد روی سوالی فکر کنم و همیشه اگر پس از کمی تلاش، به نتیجه نمیرسیدم، سوال را رها میکردم.
همان جا بود که به من ثابت شد اگر واقعا تلاش و فکر کنیم و به جای اینکه به دنبال راهحلهای آمادهی موجود در پاسخنامهها باشیم، خودمان برای رسیدن به جواب وقت صرف کنیم، قطعا به نتیجه میرسیم.
این برای من خیلی ارزشمند بود و جایزهی آن سوال را هم گرفتم. اما راه را ادامه دادم و این روش را رها نکردم. عادت کردم که دیگر حتی اگر یک ساعت هم طول بکشد، روی پاسخ سوال فکر کنم و خودم به جواب برسم. یاد گرفتم چطور فکر کنم.
روند پیشرفت درسی
در مقطع متوسطهی اول، مدرسه از ما آزمون میگرفت.
با شروع پایهی هشتم پیشرفت خوبی را تجربه کردم. در اولین آزمونِ مدرسه، من که قبلا رتبهی 30 را میگرفتم توانستم رتبهی سوم مدرسه را کسب کنم و این برای من پیشرفت خیلی خوبی محسوب میشد.
آنجا بار دیگر به من ثابت شد که اگر تلاش کنم، بدون تردید به نتیجه میرسم. طرز فکرم را تغییر دادم و در درس خواندن جدیتر شدم. در آزمونهای بعدی رتبهی اول گرفتم.
در المپیاد ریاضی نوجوانان هم با امید اینکه مدال برنز را کسب کنم شرکت کردم. قبل از آن هیچ ذهنیتی راجع به المپیاد نداشتم. اما کتابها را تهیه کردم و مطالعه کردم. اولین مدال ارزشمند زندگی من در آن المپیاد رقم خورد و مدال طلا گرفتم.
خیلی از مسائل هست که تا خودمان تجربه نکنیم برایمان به باور تبدیل نمیشود. اما اگر هر تلاشی هوشمندانه و در مسیر رسیدن به هدف انجام شود بدون شک منجر به موفقیت میشود.
ورود به تیزهوشان
علی چیت ساز گفت :من از پایهی هشتم تلاشم را خیلی بیشتر کردم. در دورهی متوسطهی اول روزی 8 ساعت درس میخواندم. از پایهی نهم برای آزمون تیزهوشان مطالعه میکردم. دوباره هم در المپیاد ریاضی شرکت کردم و مدال طلا کسب کردم.
اما در نهایت رشتهی تجربی را انتخاب کردم. الان از انتخابم راضی هستم، اما شاید به دلیل موفقیتهایی که در ریاضی داشتم، منطقیتر بود که رشتهی ریاضی را انتخاب کنم.
شروع مطالعه کنکور
در پایهی دهم برای المپیاد وقت میگذاشتم و منتظر نتیجهام بودم تا مسیرم را برای کنکور مشخص کنم.
اما نتایج در حدود یک ماه با تاخیر اعلام شد و من درس خواندنم را برای کنکور در تابستان پایهی یازدهم شروع کردم.
در تابستان پایهی دهم بیشتر برای ریاضی وقت گذاشته بودم و باید حتما جبران میکردم.
در تابستان یازدهم کتابهای یازدهم را پیشخوانی کردم. تجربهی خوبی در مطالعهی زیست به دست آوردم. قبلا کمترین درصدهایم مربوط به این درس بود و روش مطالعهی این درس را بلد نبودم
شرکت در کلاس کنکوری
اولین رتبهی تکرقمی را در آبان سال 97 که یازدهم بودم کسب کردم. همیشه به دنبال این بودم که برای هر سوال، راهحلهای خاص خودم را داشته باشم.
وقتی با دوستانم رفعاشکال میکردیم به من میگفتند که در کلاسها راهحلهای دیگری را یاد گرفتهاند. اما من خودم دوست داشتم روی هر سوال فکر کنم و با روش خودم به پاسخ برسم.
در هیچ درسی به جز ادبیات در متوسطهی دوم به کلاس نرفتم.
نقاط قوت
از بین درسهای اختصاصی در شیمی و ریاضی قویتر بودم.
برای ریاضی سعی میکردم از بهترین منابع استفاده کنم. میزان حل تست برای من وابسته به مبحثی بود که میخواستم آن را مطالعه کنم.
مسلما فصل گستردهای مثل تابع که در هر سه پایه تکرار شده نیاز به توجه و اهتمام بیشتری داشت. فصلها را اولویتبندی کرده بودم و در تابستان به ترتیب اولویت و اهمیت مباحث تست کار کردم.
از تابع شروع کردم و نقاط قوت و ضعف خودم را در هر مبحث بررسی کردم. در بحث مثلثات ضعف بیشتری داشتم که بعد از تابع به سراغ این مبحث رفتم.
برخورد با نقاط ضعف
روش من این بود که وقتی تست کار میکردم و تصحیح میکردم، بلافاصله به سراغ پاسخنامه نمیرفتم.
اگر در تستی غلط داشتم، دوباره سعی میکردم آن تست را از جوانب مختلف بررسی کنم. دقیقا بررسی میکردم که آن تست از چه پایهای و از کدام مبحث مطرح شده و ممکن است با چه روش دیگری بتوانم به پاسخ صحیح برسم.
این کار وقتگیر بود اما خیلی بهتر از این بود که از روی پاسخنامه راهحل را بخوانم.
من در این زمینه مقالههای زیادی خواندهام. پاسخی که خودم به آن میرسم برایم در ذهن ماندگارتر است و حتی میتوانم مسئله را از جنبههای مختلف گسترش بدهم.
البته گاهی هم پیش میآمد که تلاشهایم به پاسخ نمیرسید. به هر حال پاسخنامه را مطالعه میکردم، چون ممکن بود پاسخِ کتاب از راهی که من به آن میرسیدم بهتر باشد. با همین رویه معمولا نمرهام در ریاضی 10 از 10 بود.
روش مطالعه شیمی از زبان علی چیت ساز
برای موفقیت در درس شیمی لازم است تستهای متنوعی کار کنیم.
در کتاب شیمی نظام جدید علیرغم اینکه مباحث حفظی و مفهومی بیشتر شده است، مسئلههای خلاقانه هم در آزمونها بیشتر از قبل شده است.
دید طراحان سوال در این درس به گونهای بوده که ما بتوانیم مسئله را با تحلیل کردن و به شکل خلاقانهای به پاسخ برسانیم.
برخی از دانشآموزان در مدیریت زمان در این درس مشکل دارند. کار دشواری است که بتوانیم مسائل شیمی را در یک دقیقه حل کنیم.
شیمی در دفترچه درس آخر هست و همیشه از من سوال میشد که چطور میتوانم سوالات شیمی را در زمان معین شده پاسخ بدهم.
لازمهی توانمندی در این موضوع هم حل تستهای متنوع و زیاد است. باید به طور مستمر و پیوسته تمرین کنیم.
با این کار هر مشکلی داشته باشیم حل میشود و سرعتعمل ما افزایش مییابد.
برای شیمی دفتری داشتم که در مسائلی که اشتباه حل میکردم، مینوشتم و برای خودم توضیح میدادم. نوشتن تاثیر مثبتی بر یادگیری دارد.
نمیتوان به استخر نگاه کرد و شنا کردن یاد گرفت. برای شیمی به سراغ مسائل سخت میرفتم تا بیشتر به چالش کشیده شوم.
اثر کرونا بر روند مطالعاتی
من از کمپ مطالعاتی استفاده نمیکردم و خودم در خانه درس میخواندم.
علی چیت ساز گفت :تعطیلی مدارس خیلی تفاوتی در روند درس خواندنم ایجاد نکرد. کلاسهایی که باقی مانده بود هم آنلاین شد
به مسیرم ادامه میدادم،من چون نمیدانستم قرار است تاریخ کنکور تغییر کند از خودم در خانه چند آزمون جامع گرفته بودم. برای بعد از کنکور هم برنامههای زیادی داشتم.
به همین خاطر تغییر تاریخ کنکور اذیتم کرد. با مسئله کنار آمدم اما هیچوقت نشد که روحیهام به قبل از تعطیلات کرونا برگردد. برنامهام را تغییر دادم و سعی کردم خودم را با برنامه هماهنگ کنم.
البته من توانستم آزمونهای جامع زیادی را کار کنم که اگر کنکور به تعویق نمیافتاد به سراغشان نمیرفتم. حالا که میبینم چه نکاتی را از دل این آزمونها یاد گرفتهام که ممکن بود در کنکور مطرح شود، از این جنبهی مثبتِ تعطیلات کرونا رضایت دارم.
فعالیت ها در زمان استراحت
من علاقه دارم روی مسائل منطقی مثل مسائل ریاضی و نظریهی بازیها فکر کنم.
کتابهایی در این زمینه مطالعه میکنم و کلا اهل مطالعهی غیردرسی هستم. در زمانهایی که خسته هستم کتابهایی در زمینهی توسعهی فردی یا غزل مطالعه میکنم. گاهی هم سوال طراحی میکنم. این کمک میکند که دید طراح سوال را تمرین کنم.
نقش پدر و مادر در موفقیت
بزرگترین کار پدر و مادرم برای من این بوده که تا حد زیادی من را از حاشیهها دور نگه داشتهاند. پدر و مادرم میدانستند که حاشیهها تا چه حد ذهن را درگیر میکند و بازده کارم را پایین میآورد. اگر در آزمونی نتیجهام مطلوبم نبود واکنشی نشان نمیدادند. چون تا کنکور فرصت برای رشد داریم.
کلام آخر
این جملهها را زیاد میشنویم که “مشکلات نردبان ترقی هستند” و “شکست مقدمهی پیروزی است”. اما افرادی که به این مفاهیم باور داشته باشند زیاد نیستند.
من افتوخیزهای زیادی داشتم. قرار نیست کسی همیشه بهترین باشد و در همهی آزمونها رتبهاش 1 باشد.
علی چیت ساز بیان کرد :کسی که عملکرد خوبی دارد قطعا از شکستهایی که در مسیرش تجربه کرده، درسهایی آموخته است.
باید دقیقا هر آزمون را تحلیل کرد، دلیل منطقی برای هر ایراد پیدا کرد و بعد هم به دنبال رفع آن بود.
اراده رمز موفقیت است. باید از خواستههای کوتاهمدت برای رسیدن به هدف، دست کشید. ارزش هدف خیلی بالاتر است.